Gratis verzending. Altijd!

Go Lemon

Shit, we groeien!

“Het gaat goed hè met Go Lemon?” Is een vraag die ik vaak gesteld krijg. “Absoluut!” zeg ik dan en dat is ook helemaal waar. De typische Nederlander in mij neigt er wel eens naar om te kijken wat er allemaal nog niet goed gaat, maar de rasoptimist, de go-getter, de energie tsunami die ik vooral ben, kijkt natuurlijk naar de successen.

Laten we eerst even stilstaan bij die typische Nederlander in mij (wat is dat eigenlijk SNS?), die “hoe gaat het? Niet slecht” Nederlander, die “doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg Nederlander” (Ja, totdat Oranje ergens een finale bereikt).

Die Nederlander. Nou, die Nederlander in mij kan oprecht zeggen “Shit, we groeien!” Groei, die komt met groeipijnen.

2,5 jaar geleden tekende ik Go Lemon letterlijk op een bierviltje uit:

1. Je haalt een klant binnen voor het leasen van een Apple device
2. Je leent geld
3. Je koopt het device
4. Haal maandelijks je omzet binnen
5. Betaal je kosten
6. Zorg dat je kosten zo laag mogelijk zijn
7. Herhaal stap 1 t/m 7

Aan learnings geen gebrek, ik kan een blog wijden aan de learnings bij ieder punt en weet je wat, misschien doe ik dat ook wel. Bottom line is dat elke learning met enige mate van Pijn tot stand komt. Zo zeer dat het met een hoofdletter geschreven mag worden.

Even stil staan bij punt 2: je leent geld. Ik ben met mijn volle verstand in Go Lemon gestapt wetende dat de hardste noot om te kraken punt 2 zou zijn. Daar kreeg mr. Typische Nederlander in mij een dikke trap en is hij buiten de deur gezet. VOC mentaliteit! Er is toch geld zat in de wereld? Je moet het alleen “even” naar jou toe zien te krijgen en als je punt 1 maar goed genoeg doet, dan moet punt 2 steeds makkelijker worden. Toch?

Zeker!

In 2,5 jaar wist ik in chronologische volgorde: 7 vrienden, 2 informal investeerders en 1 crowdfunding traject aan te wenden. Bijna €700k aan investeringen, enkel en alleen om punt 3 uit te voeren. We hebben inmiddels bijna 1000 devices aangeschaft en in abonnementen weggezet (punt 4). We bewijzen maand op maand dat punt 1 heel goed mogelijk is, de wereld aan onze voeten!

Helaas, het is een kip ei verhaal. Zonder punt 2 heeft punt 1 geen zin. Nooit verwacht, maar het blijkt dat we voor de financiële wereld nog enorm aan het pionieren zijn met ons model. Ondanks alle mooie groei kunnen we bij de traditionele loketten (nog) niet aankloppen.

En dus zou ik kunnen zeggen: “Shit we groeien”

Maar, zoals ik bovenin al schreef, overheerst de rasoptimist, de go-getter, de energie tsunami in mij. Waar een wil is, is een weg. Of om in de woorden van Tony Robbins te spreken: Where focus goes, energy flows!

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat en dus zijn we voor de volgende groeifase weer een crowdfunding traject gestart. In minder dan 3 weken hebben we geheel op eigen kracht al meer dan €100.000 opgehaald. Zeg dat maar eens langzaam hardop: h o n d e r d d u i z en d e u r o. BAM!

En het goede nieuws is, er kan nog (veel) meer bij. Check it out: Go Lemon Crowdfunding II

Dus, mr. Typische Nederlander, hoe gaat het?

Kneiter, ongekend, niet meer normaal goed!